Artykuł sponsorowany

Recykling opakowań foliowych. Co trzeba o nim wiedzieć?

Recykling opakowań foliowych. Co trzeba o nim wiedzieć?

Folie opakowaniowe to niezwykle szeroka grupa produktów, z którymi mamy kontakt na co dzień. Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że można je z powodzeniem poddawać recyklingowi. Według statystyk przeciętny Polak zużywa ponad 300 opakowań foliowych rocznie. Jest to niezwykle wysoka ilość potencjalnych śmieci oraz w dużej mierze niewykorzystany jeszcze zasób materiałów, które można wykorzystać w produkcji.

Opakowania foliowe a opłata recyklingowa

Przez wiele lat opakowania foliowe np. w formie popularnych reklamówek były dostępne za darmo w sklepach. Prowadziło to do sytuacji, w której ich duże ilości zalegały w pobliżach sklepów oraz sprawiały trudności w zarządzaniu odpadami. W celu pozbycia się tych trudności w 2018 roku wprowadzono opłatę recyklingową, którą objęte zostały reklamówki foliowe, czy woreczki strunowe. Jednakże dotyczy ona sprzedaży detalicznej. W przypadku, gdy sprzedawane są hurtowo, wtedy wyłączone są z opłaty recyklingowej.

W praktyce oznacza to, że opłata recyklingowa została nałożona na klientów np. sklepów spożywczych, gdzie najczęściej wykorzystywane są właśnie opakowania foliowe. Jednakże przedsiębiorcy muszą rozliczać się z pobranych opłat z danego roku do 15 marca roku następnego, ponieważ opłata recyklingowa wchodzi z zasób dochodu państwa. Nie istnieje natomiast obowiązek prowadzenia ewidencji opłat pobranych za sprzedaż opakowań foliowych.

Warto również wspomnieć, że z opłaty recyklingowej zwolnione są opakowania foliowe o grubości poniżej 15 mikrometrów. Najczęściej służą one do pakowania warzyw, owoców, pieczywa lub bakalii – i w takich przypadkach zwolnione są z opłat. Nie można ich natomiast wykorzystywać do pakowania produktów, które są już opakowane.

Produkcją opakowań foliowych zajmują się przedsiębiorstwa, takie jak DC-Plast.

Jakim rodzajom recyklingu poddawane są opakowania foliowe?

Ze względu na różnorodność produktów opakowaniowych mogą one być recyklingowane na wiele sposobów. Najbardziej popularne są dwie metody.

Pierwszą z nich jest recykling bez zmiany struktury chemicznej. Polega on na mechanicznym rozdrobnieniu materiałów, które następnie poddawane są obróbce. W ten sposób recyklingowi najczęściej poddawane są butelki plastikowe czy opakowania foliowe w formie reklamówek, worków strunowych, rękawiczek plastikowych itd.

Druga forma to recykling ze zmianą struktury chemicznej. Przy jego pomocy odpady rozkładane są do związków niskocząsteczkowych. Ze względu na większe nakłady czasu oraz specjalistyczne urządzenia jest on rzadziej wykorzystywany. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.