Czym jest recykling i jakie są jego zasady?

Czym jest recykling i jakie są jego zasady?

Recykling polega na odzyskiwanie surowców z produktów odpadowych i wykorzystywanie ich do produkcji nowych towarów. Co ma na celu i w jaki sposób realizuje się tą metodę? Jakie są założenia recyklingu? Jakie są zasady segregacji śmieci? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o metodach ochrony środowiska takich jak recykling, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Co to jest recykling?

Recykling to wszystkie czynności i procesy, które zmierzają do odzyskiwania i ponownego wykorzystania odpadów komunalnych. Jego podstawą jest segregacja odpadów, które następnie są przetwarzane w nowe produkty. Celem tego procesu jest zaoszczędzenie energii oraz ochrona dóbr naturalnych, poprzez ograniczenie eksploatacji pierwotnych surowców nieodnawialnych.

Przeczytaj również: Co zrobić z zapełnionym kontenerem na odpady budowlane?

Recykling plastiku i wszelkich innych materiałów odbywa się w dwóch obszarach – zarówno na poziomie produkcji towarów jak i powstawania z nich towarów. W związku z tym jest to cały system, który, żeby działać sprawnie, musi realizować określone założenia. W jego ramy wchodzi:

Przeczytaj również: Skup złomu a ekologia

  • polityka państwa sprzyjająca realizowaniu założeń recyklingu;
  • rozwój technologii wykorzystywanej do przetwarzania odpadów w jak największej części;
  • tworzenie dóbr w taki sposób, by ich jak największa część mogła zostać ponownie przetworzona, z jednorodnego materiału;
  • tworzenie przedmiotów z różnych materiałów w taki sposób, by ich późniejsze rozdzielenie było jak najłatwiejsze;
  • system oznaczeń opakowań produktów i ich elementów składowych, umożliwiający identyfikację i prawidłową segregację odpadów;
  • edukacja społeczeństwa mająca na celu promowanie i organizacja zachowań proekologicznych;
  • logistyka sortowania, gromadzenia i odbioru zużytych dóbr;
  • przetwarzanie odpadów i odzyskiwanie z nich surowców.

Jak segregować śmieci?

Polska jest zobowiązana do osiągnięcia odpowiednich poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania, a także poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia oraz odzysku innymi metodami papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła, a także innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych. W związku z tym, ważne jest aby wiedzieć, jak segregować śmieci.

Przeczytaj również: Czy oddawanie kabli do recyklingu jest opłacalne?

Odpady przeznaczone do recyklingu, dzielimy na papier, tworzywa sztuczne i metale, szkło opakowaniowe oraz odpady roślinne (tak zwane „zielone”). Podział ten często wydaje nam się oczywisty, może jednak okazać się, że wcale nie wiemy jakie odpady powinny być recyklingowane, a które powinniśmy wrzucać do śmieci zmieszanych.

Pierwszą kategorią jest papier, to znaczy wszelkie opakowania papierowe, gazety, książki i zeszyty, czy torebki papierowe. Do pojemnika na papier nie powinny natomiast trafiać przedmioty takie jak kartony po mleku i napojach, produkty higieniczne jak pieluchy jednorazowe, podpaski, pampersy i podkładki, papier powlekany folią i kalka, czy tapety.

Tworzywa sztuczne i metale to przede wszystkim dobra i opakowania plastikowe i metalowe. Należą do nich na przykład butelki po napojach i chemii gospodarczej, nakrętki, plastikowe torebki, folia aluminiowa, kartoniki po mleku i napojach, puszki po napojach i konserwach. Z plastikami nie należy wyrzucać natomiast strzykawek, wenflonów, nieopróżnione opakowania po lekach i farbach, lakierach i olejach, zużytych baterii i sprzętu elektronicznego.

Do szkła powinniśmy wyrzucać jedynie szkło opakowaniowe, a więc butelki i słoiki szklane po napojach i żywności oraz szklane opakowania po kosmetykach. Nie powinny trafiać tam odpady takie jak między innymi szkło stołowe, ceramika, żarówki, reflektory, czy strzykawki.

Ostatnia kategoria to odpady tak zwane „zielone”, czyli roślinne, do których zaliczamy gałęzie drzew i krzewów, liście, kwiaty i skoszoną trawę, trociny i korę drzew, owoce i warzywa. Nie są to natomiast kości i mięso zwierząt, oleje, drewno, płyty wiórowe, leki, odchody zwierząt, czy popiół. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.